۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸

آیا زمان برای خرید مسکن مناسب است؟

این سوالی است که هر خریداری در زمان خرید از خود خواهد کرد، جواب آن اما، ارتباط مستقیمی‌ با تعریف ما از "زمان مناسب" خواهد داشت. این که ما شرایط کنونی مسکن را با گذشته مقایسه کنیم و یا آینده و یا به طور کلی‌ خرید مسکن را امری صحیح بدانیم و یا غلط به اطلاعات، دانش و طرز تلقی‌ ما از این مقوله بر میگردد. طبیعی‌ است که برداشت انسانها از داده‌های موجود متفاوت است و بنا بر این اختلاف نظر غیر قابل اجتناب خواهد بود. در این شرایط بهتر است تنها اقدام به تحلیل داده‌های موجود کرده و هر کدام از ما برداشت خود را از این موضوع داشته باشیم.

بر این اساس من مدت زیادی است که داده‌های مربوط به خرید و فروش مسکن در شهر کلگری را به صورت روزانه محاسبه و این ارقام را در لینکی‌ در همین صفحه قرار میدهم. همچنین در آخر هر ماه مدارک منتشر شده از طرف منابع مرتبط و معتبر را تحت عنوان "آمار جامع فروش" در اختیار دوستان قرار میدهم. در این مقاله سعی‌ دارم شما را با موضوعی آشنا کنم که مبنایی برای تصمیم گیری بسیاری از تحلیل گران است.

شاخصی‌ وجود دارد با عنوان نرخ جذب یا Absorption Rate که نمایانگر نرخ فروش مسکن در یک پریود زمانی‌ خاص است یا به عبارتی نسبت موجودی را به فروش در یک پریود خاص (مثل یک ماه) نشان میدهد.

Absorption Rate = Inventory / Sale


به عنوان مثال اگر ۱۰۰۰ عدد خانه در بازار موجود و ۲۰۰ خانه در ماه به فروش می‌رسد نرخ جذب ۵ (ماه) خواهد بود. یعنی‌ اگر روند فروش به همین منوال ادامه یابد و موجودی ثابت بماند بعد از ۵ ماه موجودی به انتها خواهد رسید. طبیعتا هر چه نرخ جذب بزرگتر بوده بازار به نفع خریداران (Bayer's Market) و هر چه نرخ جذب کوچکتر باشد بازار به نفع فروشندگان (Seller's Market) است. معمولان نرخ جذب بین ۲.۵ تا ۴ ماه به عنوان بازار متوازن (Balanced Market) معرفی‌ میشود.


لطفا به نمودار زیر دقت کنید. (Click to Enlarge)
همانطور که ملاحظه می‌کنید نرخ جذب در چند ماه گذشته به صورت چشمگیری نزول کرده و با سرعت به مرز یک بازار متوازن نزدیک میشود.

با نگاهی به آمار جامع فروش ملاحظه میشود که بر اساس ۱۰،۱۶۸ خانه موجود در بازار در انتهای ماه April و فروش ۲،۲۷۶ در همان ماه نرخ جذب ۴.۴۷ خواهد بود که همان چیزی است که نمودار هم نشان میدهد. نکته ظریفی‌ که در اینجا وجود دارد این است که این آمار شامل شهرک‌های خارج از کلگری، زمینهای حومه و مزارع خارج از شهر هم میشود. اگر تنها خانه‌های مسکونی داخل شهر را ملاک محاسبه قرار دهیم در مجموع ۶،۱۷۳ (single Family و Condo) موجودی انتهای ماه April و نیز ۱،۸۶۹ آمار فروش آن ماه بوده است و بنا بر این نرخ جذبی معادل ۳/۳ خواهد داشت که ما را در یک بازار کاملا متوازن قرار میدهد.

همان طور که گفتم قضاوت با شماست، لطفا نظر خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر